Często Używane Wzory
Przykłady opisane w
tej lekcji dostępne są w arkuszu Excela: Często Używane
Wzory.xlsx tylko ich samodzielne przerobienie daje gwarancję zapamiętania
tej lekcji
Przykłady dla
wszystkich lekcji szkolenia Excel 2013: ExcelSzkolenie.pl
Cwiczenia Excel 2013.zip
Ta lekcja może być obejrzana
lub przeczytana poniżej.
Film wygląda
najlepiej jeśli będzie odtwarzany w rozdzielczości 720p HD, rozdzielczość można
zmienić dopiero po uruchomieniu filmu klikając na ikonie trybika która pojawi się w prawym dolnym
rogu poniższego ekranu. Po kilku sekundach od zmiany obraz wyostrzy się.
Często sama znajomość
Excela okazuje się niewystarczająca i konieczna jest znajomość podstawowych
wzorów matematycznych.
Wiele razy już
przekonałem się nawet osoba po studiach ekonomicznych postawiona przed
problemem obliczenia ceny bez VAT mając dane: cenę z VAT wynoszącą 100zł i VAT
23%, ze zdziwieniem stwierdzała, że nie jest tego w stanie zrobić.
Poniżej przedstawiam
rozwiązanie problemów z jakimi najczęściej może spotkać się przeciętny
pracownik lub kandydat do pracy na stanowisko gdzie wymagana jest znajomość
programu Excel.
Procenty
Wzrost procentowy
obliczamy z następującego wzoru:
Wzrost % = wartość nowa / wartość stara - 1
Wzór ten zastosowano
w poniższym przykładzie do obliczenia wzrostu który wynosi 25%.
Ten sam wzór można
także zapisać w poniższej postaci:
Wzrost % = (wartość nowa – wartość stara) / wartość stara
Czasami bywa, że
procentowa zmiana z roku na rok bywa obliczana „od drugiej strony”, w poniższym
przykładzie możemy powiedzieć, że sprzedaż w 2013 roku była o 20% mniejsza niż w
2014. Odbiorcy takiego komunikatu nie zastanawiając się długo zapamiętują, że
różnica wynosi 20%, gdy tak naprawdę jak to obliczyliśmy w przykładzie 1 (ten
przykład i poprzedni mają te same dane) wynosi ona 25%.
Jest to celowe
wprowadzanie w błąd odbiorcy i nie zalecam takiego podejścia, chyba że ktoś
zajmuje się polityką i musi przyjąć obowiązujące w tej branży standardy.
Aby obliczyć udział
procentowy np. danego produktu w całości sprzedaży dzielimy sprzedaż tego
produktu przez całość sprzedaży.
Udział procentowy = sprzedaż A / całkowita sprzedaż
Do zwiększenia danej
wartości o procent np. zwiększenie ceny o 23% podatku VAT służy poniższy wzór:
Wartość z VAT = Wartość bez VAT * (1 + procent zmiany)
Analogicznie wygląda zmniejszanie
o dany procent, z tą różnicą że zamiast znaku plus jest minus:
Nowa wartość = Stara wartość * (1 - procent zmiany)
Czasami procent o
który mamy coś zmniejszyć podawany jest z minusem (zmniejsz o -20%), co
teoretycznie jest błędem (dwukrotny minus powinien dawać plus), ale niestety
jest popularne i należy to rozumieć jako zmniejszenie o 20%. W takim przypadku
używamy takiego samego wzoru jak przy zwiększaniu o procent (minus już jest
przy %).
Nowa wartość = Stara wartość * (1 + procent zmiany)
Zupełnie czym innym
jest zmniejszenie o procent a czy innym ‘cofnięcie’ procentu, który został
dodany.
W poniższym przypadku
z ceny zawierającej VAT wynoszący 23% chcielibyśmy obliczyć cenę bez VATu.
Użyjemy poniższego
wzoru. Do dodawania określonego procentu mnożyliśmy przez 1+procent, do
cofnięcia tej operacji podzielimy przez 1+procent (działaniem odwrotnym do
mnożenia jest dzielenie).
Wartość bez VAT = Wartość z VAT / (1 + procent zmiany)
Jak widać w powyższym
przykładzie udało się uzyskać oryginalną wartość ceny bez VAT pokazaną dwa
przykłady wyżej.
Wiele osób zadaje
pytanie dlaczego działaniem odwrotnym do zwiększenia o jakiś procent nie jest zmniejszenie
o ten sam procent.
Prześledźmy poniższy
przykład w którym cena została zmieniona dwukrotnie.
Cena początkowa
wynosiła 100zł, została ona powiększona o 10% i po tej zmianie wynosiła 110
(10% ze 100 to 10, 10+100=110).
Cena po pierwszej
zmianie została obniżona o 10% i ostatecznie wyniosła 99zł (10% z 110 to 11.
110 -11 to 99).
Jak widać cena nie
wróciła do swojej oryginalnej wielkości. Im procent zmiany byłby większy tym
większa byłaby także różnica pomiędzy ceną końcową i początkową.
W poniższym przykładzie wartość pewnej
inwestycji wzrasta o 10% co roku, chcielibyśmy obliczyć po ilu latach wartość
ta podwoi się.
W pierwsze z zielonych
pól wprowadzamy wzór na wzrost o procent i przeciągamy go do poniższych
komórek. Na podwojenie się tej kwoty wcale nie musimy oczekiwać aż dziesięciu
lat. Kwota będzie już prawie dwa razy większa w 7 roku a w 8 znacznie
przekroczy swoją dwukrotność. Dzieje się tak ponieważ procent w drugim i każdym
kolejnym roku inwestycji obliczany jest nie od pierwotnej kwoty ale od kwoty
już zwiększonej.
Taki sam wynik możemy
uzyskać znacznie szybciej posługując się wzorem na procent składany:
Kwota końcowa = kwota początkowa * (1 + oprocentowanie) ^
ilość okresów
(symbol ^ oznacza
potęgę)
W kolejnym
przykładzie na procent składany pewna osoba zastanawia się czy gdyby dziś
wpłaciła 1000 zł na lokatę o stałym oprocentowaniu 5% i corocznej kapitalizacji
odsetek, czy dzięki temu po 200 latach pra pra pra prawnukowie tej osoby byliby
milionerami.
Po zastosowaniu
powyżej opisanego wzoru do takich danych na powyższe pytanie uzyskujemy
odpowiedź twierdzącą. Na koncie po 200 latach pojawi się kwota ponad 17
milionów złotych.
Jeżeli zdecydujemy
się na obliczenie tego samego zadania korzystając z 200 wzorów na wzrost o
procent, zauważamy że przyrosty w końcowym etapie lokaty są nieporównywalnie
większe od tych z okresów początkowych, w ciągu kilku ostatnich lat wartość
lokaty wzrastała co roku o prawie milion zł.
…
… …
Takie zachowanie się
wartości w kolejnych okresach jest typowe dla funkcji wykładniczych, czyli
takich w których zmienna, w tym przypadku ilość lat, znajduje się w potędze.
Czy zatem wszyscy
powinniśmy pospieszyć do banków z zamiarem założenia takich lokat? Gdybyśmy
chcieli potraktować te obliczenia nie jako ciekawostkę ale na poważnie,
należałoby uwzględnić jeszcze inflację, ryzyko bankructwa banku, ryzyko
dewaluacji waluty lokaty, czy nawet zmiany ustroju, nacjonalizacji lokat
bankowych, bankructwa państwa lub wojny. Po uwzględnieniu tych czynników
bardziej rozsądnym sposobem zainwestowania 1000zł wydaje się przeznaczenie go
na podwyższenie swoich kwalifikacji zawodowych, np. naukę Excela i VBA :-).
Marża
Obliczanie marży dla wielu
osób stanowi duży problem ponieważ myślą o dodawaniu marży jak o dodawaniu
procentu do danej kwoty.
W rzeczywistości
marża nie jest procentem ‘narzutu’ na koszt, ale stanowi procent jakim jest
zysk w ostatecznej cenie produktu bądź usługi.
Mając dany koszt i
procent marży, cenę obliczamy z następującego wzoru:
Cena = koszt / (1- marża %)
Marża musi być
mniejsza niż 100% ponieważ nie można sprzedając coś zarabiać na tym 100% lub
więcej, z każdą działalnością gospodarczą związane są jakieś koszty.
Marża może natomiast
być ujemna, firma wtedy sprzedaje swoje towary bądź usługi poniżej swoich
kosztów i traci na każdej transakcji.
Wbrew temu co mogłoby
się wydawać wcale nie jest to rzadkie zjawisko, w niektórych branżach np. przy
sprzedaży drukarek, normą jest sprzedaż ich poniżej kosztów, ich producenci
pokrywają te straty z nawiązką sprzedając usługi serwisowe i tonery/tusze z
wysoką marżą. Strategia taka służy w uproszczeniu ‘złapaniu klientów’.
Aby obliczyć marżę
znając koszt i cenę posłużymy się poniższym wzorem:
Marża % = (cena – koszt) / cena
Powyższy wzór możemy
także zapisać jako: Marża % = 1 – koszt / cena
Natomiast jeżeli
brakującym elementem jest koszt użyjemy poniższego wzoru, to ten sam jakiego
używamy do obniżania danej kwoty o procent.
Innymi słowy obniżamy
cenę o wielkość marży i pozostaje nam koszt.
Koszt = cena * (1 – marża)
Marża średnia ważona sprzedażą
Do obliczenia
średniej marży nie możemy posłużyć się zwykłą średnią, musimy obliczyć ją
korzystając ze średniej ważonej, gdzie wagami są wielkości sprzedaży.
Możemy to zrobić na 3
sposoby.
W pierwszym ze wzorów
mnożymy każdą z marż procentowych przez odpowiadającą jej sprzedaż, wyniki
sumujemy i sumę dzielimy przez sumę sprzedaży.
Ten wzór daje nam
pełną kontrolę nad sposobem obliczania i powala zrozumieć na czy polega średnia
ważona.
W drugim ze wzorów posłużymy
się funkcją SUMA.ILOCZYNÓW, która sumuje i mnoży marże i sprzedaże, jej wynik
musimy jeszcze podzielić przez sumę sprzedaży.
Funkcja ta jest
dokładnie opisana w lekcji ‘Funkcje Podstawy’.
Trzeci sposób jest
dla wielu najprostszy ale wymaga utworzenia dodatkowej kolumny z marżą kwotową.
Wartości w kolumnie K uzyskujemy dzięki pomnożeniu każdej z marż procentowych
przez sprzedaż.
Aby obliczyć średnią marżę
% wystarczy podzielić sumę marży przez sumę sprzedaży.
Sugeruję wykasować
zawartość wszystkich zielonych pól w arkuszu ćwiczeń do tej lekcji i wprowadzić
wzory bez zaglądania do powyższego opisu. Jeżeli uda Ci się wprowadzić je
wszystkie poprawnie opanowałeś ten materiał, jeżeli nie zawsze można zacząć od
nowa i tak aż do skutku.